Ako predchádzať zraneniam pri bazénoch

Plávanie je neraz jedným z prvých športov, ktoré sa detičky môžu naučiť. Dnes nájdete v ponuke rôzne kurzy plávania už pre batoľatá, ktorým je pohyb vo vode prirodzený. Ako predchádzať úrazom pri plávaní, na čo si dať pozor a čím je plávanie pre deti prospešné sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.

Nové štúdie, ktorých zatiaľ nie je veľa, dokazujú, že deti, ktoré v útlom detstve – medzi prvým až tretím rokom – absolvujú hodiny plávania, sa menej často topia v citlivom veku do štyroch rokov. Plávanie od malička je vynikajúcim prostriedkom pre spevňovanie svalov a kĺbov, posilňuje svaly chrbta a spevňuje opornú sústavu.

Plávanie sa často využíva aj vo fyzioterapii. Tento druh liečby je účinný pri posilňovaní ochabnutých svalov či stabilizácií kĺbov. Terapia však musí byť realizovaná pod dohľadom fyzioterapeuta.

Dieťa v bazéne
Plávanie od malička je vynikajúcim prostriedkom pre spevňovanie svalov a kĺbov.

Plavecké úrazy

Hoci je plávanie mimoriadne prospešné pre celkový stav organizmu – okrem spomenutého spevňovania svalstva a i kostry – posilňuje imunitu, zlepšuje kondíciu, učí správnemu dýchaniu a hospodáreniu s kyslíkom, nezaobíde sa bez urazov, tak ako každý šport. Plavecké úrazy sa rovnako často týkajú detí ako aj dospelých. Pomliaždeniny a modriny sú najčastejším úrazom, ktorý sa na kúpalisku či v plavárni prihodí. Spôsobujú ich pády na klzkých plochách okolo bazénov, preto deťom nedovoľte, aby sa v okolí bazénov naháňali.

Deti majte vždy pod dozorom, a to predovšetkým v prípadoch, kedy sa potápajú, aby ste dokázali v prípade nehody včas zasiahnuť. Dohliadnite, aby deti neskákali do plytkej vody, pretože v týchto prípadoch hrozí vysoké nebezpečenstvo úrazu. Deťom, ktoré nevedia plávať zabezpečte plávaciu vestu, z ktorej nemôžu vypadnúť. Nafukovacie matrace nie sú vhodné, deti z nich môžu ľahko skĺznuť.

Osobitým problémom z plávania, ktoré však postihuje skôr dospelých ako deti, je presilenie. Nepreceňujte svoje sily a po mesiacoch pauzy sa nepokúšajte hneď zaplávať maratón. Presilené ramená vedia poriadne potrápiť a ponaťahované šľachy vás môžu bolieť celé mesiace.

Pri plávaní treba dávať pozor na presilenie
Plavecké úrazy sa rovnako často týkajú detí ako aj dospelých.

Ochorenia z letného kúpania

Plavecké ucho

Ide o pomerne časté ochorenie, ktoré deti aj dospelí získavajú pri kúpaní v bazénoch. Prejavuje sa silnou bolesťou ucha. Liečba plaveckého ucha spočíva v čistení, nasadení antibiotických kvapiek a obmedzení kúpania v bazéne po dobu 7 – 10 dní. Predchádzať plaveckému uchu sa dá používaním priliehavej plaveckej čapice, ktorá neprepustí vodu do uší.

Zápal spojiviek

Je zápal oka spôsobený chlórom a inými chemikáliami, príčinou však môžu byť aj bakteriálne či vírusové ochorenia, ktoré sú vysoko nákazlivé. Liečba spočíva v podávaní antibiotických kvapiek a vyhýbaniu sa kúpaniu po dobu jedného týždňa.

Plesne a bradavice

Plesňovými ochoreniami či vírusmi bradavíc sa v samotnom bazéne nenakazíte, chemické ošetrenie je natoľko intenzívne, že plesne a vírusy hubí. Keď však tieto ochorenia dostanete, ťažko sa ich zbaviť. Na toalety či bežné chodenie po areáli kúpaliska vždy noste nejakú obuv, ktorú doma vydezinfikujete.

  • Komentáre

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Detský šport Novinky Zaujímavosti Zdravie

Kolektívne športy pre deti, ktorý je naj?

0
Novinky Zaujímavosti

9 znakov, podľa ktorých spoznáte moderného rodiča

0
Novinky Rozhovor

Topmodelka Martina Krnáč Valková: Mám teraz materské obdobie

Navigácia

Magazíny